Pravidlá slušného správania – Telefonovanie
Pravidlá slušného správania – Telefonovanie
Pozrime sa teda na pravidlá slušného správania počas telefonovania:
Použiť túto formu komunikácie môžeme v rôznych udalostiach: súkromne alebo služobne. Pravidlá sa ale vzťahujú na všetky „kategórie“ (okrem výnimočných situácií samozrejme).
Keď my voláme...
....na súkromné číslo, alebo služobné číslo osoby, našou povinnosťou je predstaviť sa !
....na číslo informačnej služby, alebo na centrálu spoločnosti, vtedy sa nemusíme predstavovať, stručne ale zdvorilo povieme meno, koho voláme, resp. vypýtame si požadované údaje.
Keď volajú nás....
....na súkromný telefón, potom sa nemusíme predstavovať, ohlásime sa iba slovkom prosím (prípadne telefónnym číslom – lenže v ére utajovania tel. čísel sa toto pravidlo veľmi neuplatňuje).
....na služobný telefón, v tomto prípade sa predstavujeme menom, spoločnosťou, prípadne konkrétnym oddelením (napr.odbyt) alebo pozíciou(napr. sekretárka). Každá firma, ktorá aspoň trochu dbá o svoj imidž, vyškolí svoj personál na spôsob predstavovania sa aj cez telefón!
Čas volania:
Netelefonujeme skoro ráno, neskoro večer, alebo v čase obeda.
Väčšinou aj ja sama chodím neskoro spať, ale ani mne by sa nepáčilo, keby mi niekto vyzváňal v noci. A keď už sa tak stane, človeka intuitívne napadne: „stalo sa niečo!?!“
Ak je to naozaj súrne, potom je vhodnejšie poslať sms s otázkou, či ešte môžete zavolať...
Otázne snáď už len zostáva, kde je hranica pojmu „skoro ráno“.....
Dôvod telefonátu:
Ak chceme telefonovať dlhšie, vždy sa spýtame, či voláme vhod a či môžeme spolu hovoriť dlhšie.
Podľa striktných pravidiel spoločenského správania by sa dlhšie telefonáty nemali konať vôbec, veci treba prerokovať osobne... Ale takéto vyhlásenia sa v súťaživom svete mobilných operátorov zdajú byť až smiešne, veď kto by sa unúval „presúvať sa“ z jedného miesta na druhý (cestovanie tiež stojí peniaze), ak môže zadarmo telefonovať....žeáno.
Napriek tomu si dovolím tvrdiť, že
dôležité jednania nemožno uskutočniť cez telefón!
Po prerušení hovoru:
Občas sa stane, že sa hovor z rôznych príčin preruší. Napríklad pri mobilných telefónoch jeden z telefonujúcich prechádza nepokrytou zónou.
Opätovné zavolanie je povinnosťou toho, na ktorej strane došlo k prerušeniu!
Ak tak sa tak nestane, môže to druhá strana brať ako drzosť, nevšímavosť, neslušnosť a dokonca ako arogancia.
Dobrá rada: Ak ste už aj tak boli na konci rozhovoru a preruší sa spojenie v čase, keď ste sa ešte nerozlúčili, spravte to aspoň sms-kou. Verte mi, bude si to vážiť!
Ďalej, podľa pravidiel spoločenského správania:
- blahoželať cez telefón môžeme, no vyjadriť sústrasť nie
- blahoželania nemožno uskutočniť telefonicky osobám predstaveným, starším, menej známym, apod.
- predstaveného žiadať o niečo cez telefón je absolútne neprípustné
Na záver jedno vynikajúce pravidlo, ktorého by ste sa naozaj mali držať:
Do telefónu nikdy nehovoríme veci, ktoré by nemohla počuť tretia osoba!
Hovory sa môžu nahrávať alebo prepnúť na hlasitý odposluch! Nikdy nato nezabudnite!
Literatúra:
Dagmar Brázdová: Pravidlá spoločenského správania